Garphyttans Frikyrkoförsamling

Vi är en församling i samverkan med Evangeliska Frikyrkan (EFK)

På Kilsbergens kant i Garphyttan hittar man Garphyttans missionshus som funnits där sedan 1883. Vi är en frikyrkoförsamling i samarbete med Evangeliska Frikyrkan. Som församling vill vi vara en positiv resurs för människor i Garphyttan och dess omgivningar. Alla är välkomna att dela vår gemenskap och delta i olika aktiviteter. I missionshuset försöker vi erbjuda ung som gammal något som passar!


Vår vision

Som kristen församling med Jesus i centrum vill vi vara en andlig gemenskap, en diakonal och ansvarstagande församling som är öppen och flexibel. 


En hälsning från Garphyttans Frikyrkoförsamling våren 2024

Från vinter till vår! Mörker till ljus! Död till liv!

Nu är tiden då man både fryser i den kyliga vintriga vinden, och njuter av den plötsliga solen som  fanns gömd, och  kommer fram ur molnen. En tid också med förväntan, längtan efter mer ljus och värme! Det har varit mycket snö i år. Så underbart vackert har det varit, men nu börjar många tala om längtan till våren. Tänk när vi sjunger ”Vintern rasat ut”!

 

Jag såg i år, redan en varm januaridag utmed Slätåsvägen, hur sälgens små videtussar tittade fram. De till synes döda grenarna började få liv! Ibland får man ta det försiktigt! Tänkte på barnvisan ”Sov du lilla videung, än så är det vinter.” Upplevelsen är ändå stark, att det också handlar om att det går ”från död till liv”. I en psalm sjunger vi. ”..Efter vintern kommer vår, också i andens rike..”. Många är vi som säkert upplevt kylig tuff vinter inombords under livets gång. När smärtan lättar, ljuset ”syns i tunneln”, är det som om våren bryter fram inombords. Livet börjar spira igen.

 

I en bok berättar personer, som i sina liv med svår kriminalitet och missbruk fått sina liv förvandlade genom att i sin tro leva med Jesus, hur de gått från ”död till liv”, vilket också är bokens titel. Huvudpersonen i boken ”Krigaren som fann vägen” kommer till oss i Missionshuset i april, och berättar om den stora förvandlingen i hans liv från ”död till liv”.

 

Ett uttryck som används är att ”Sorg och glädje vandrar tillsammans!” Många av oss instämmer säkert att så är livet, men man kan också undra över om det verkligen kan vara sorg och glädje samtidigt.

  

Är det möjligt att ha två så olika känslor samtidigt? Visst! Det finns ju alltid sådant att vara både glad och ledsen över, men kanske sorgen och tunga tankar tar över.

 

I Bibeln finns ett bibelord som jag vet många stannat upp och funderat över, och inte kunnat instämma med. ”Gläd er alltid i Herren” (Filipperbrevet 3:1)

Personligen har det bibelordet följt mig ihop med uttrycket ”Sorgen och glädjen vandrar tillsammans”. Mitt i det svåra kan jag ändå vara glad och tacksam, inte alltid med skratt, men inom mig ha glädje över tryggheten i tron på att inte vara ensam, att ha Jesus som vän, att han delar mitt liv nu och i all evighet. Glädjen över det, kan komma samtidigt som tårar i livets svåra stunder.

        

Påsken med Skärtorsdag, Långfredag och Påskdag - Uppståndelsedagen,  hör våren till, och har samma budskap”sorg och glädje” ”Från död till liv!”. Då påminns vi om att Jesus segrade över döden. Han är en levande Gud som är med oss idag, och när vårt liv är slut här, har vi löftet om att få leva med honom. I Bibeln står det:

”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.” (Joh. 3:16)

Det är därför vi med glädje och hopp kan fira Påsk och önska varandra en Glad Påsk!



Garphyttans frikyrkoförsamling

genom Anne-Charlotte Fahlström

 

Vi ber:

I solidaritet och omsorg om Ukraina, dess folk och ledning kommer vi i tro till dig Gud, Jesus Kristus, du som är med också i svåra stunder.


Vi ber

om ditt beskydd, trygghet, ork och enighet.


Vi ber

om ledning och välsignelse över alla goda krafter  som arbetar för frihet, demokrati och i kamp mot ondskan, så det blir slut på kriget och en god framtid för folket i Ukraina, Europa och i Ryssland.


Vi ber

om hopp också för alla som nu är oroliga här i Sverige.

Jesus Kristus, Låt ditt ljus lysa i mörkret!


Diakoni/stöd - önskar du samtala med någon kan du kontakta Lars-Ruben Fahlström 070-5572983

Du finner oss på Kvarnvägen 20 i Garphyttan

Församlingens ordförande: Linda Sjöberg

Missionshusvärdar: Anders och Ingalill Ekblom

Pg. 791584-6, Swishnr. 1234522843